14 października, 2024

Krótka historia reklamy

pixabay.com/PhotoMIX-Company

Praktyka marketingu towarów i usług poprzez reklamy można prześledzić całą drogę z powrotem do początku zapisanej historii.

Uważa się, że pierwszą formą reklamy było malowidło w jaskini, które pokazywało mamuta polującego na plemiona. Inne malowidła jaskiniowe przedstawiające podobne sceny były malowane przez to samo plemię w celu przyciągnięcia większej liczby ludzi na swoje polowania.

W starożytnym Rzymie znaki uliczne z nazwami sklepów lub firm były używane jako reklamy. Najczęstszym typem znaku ulicznego był ten wskazujący lokalizację tawern, informujący ludzi, gdzie mogą się napić po pracy. Starożytni rzymscy właściciele tawern wieszali również kolorowe flagi na zewnątrz swoich lokali, aby przyciągnąć klientów.

Pierwsza drukowana reklama została opublikowana w 1625 roku w londyńskiej gazecie i sprzedawała prenumeraty gazet. Jednak dopiero później reklamodawcy zaczęli używać sloganów jako części swoich reklam. Pierwszy znany slogan to “Drink Gin and drink it neat”, który pojawił się na butelkach w latach 1794-1805.

Jednym z najbardziej rewolucyjnych form reklamy powstał w połowie 19 wieku z wynalazkiem litografii, która pozwoliła na masową produkcję zdjęć do celów reklamowych. 

Reklama stała się coraz bardziej powszechna w XX wieku, dzięki innowacjom technologicznym, takim jak radio i telewizja. Tendencja do łączenia reklamy z rozrywką trwała w latach 80. i 90. wraz z rozwojem kanałów telewizji kablowej, takich jak MTV. Reklama jest obecnie tak głęboko zakorzeniona w kulturze popularnej, że uznajemy ją za coś oczywistego.

Więcej informacji o świecie reklamy i marketingu znajdziesz na stronie medialis.pl